We weten natuurlijk allemaal dat in de wintermaanden een vlucht kan worden vertraagd door sneeuw, mist of de-icing. Iedereen heeft weleens een vertraging vanwege de-icing meegemaakt. Maar wat is de-icing eigenlijk? De-icing is een proces dat wordt gebruikt in de luchtvaart om ijs, sneeuw en rijp van vliegtuigen te verwijderen of te voorkomen dat ze zich ophopen. Dit is essentieel om de veiligheid van het vliegtuig en zijn passagiers te waarborgen.
Veiligheid door de-icing
IJs of sneeuw op de vleugels, staartvlakken, of andere belangrijke oppervlakken van een vliegtuig kan de aerodynamica negatief beïnvloeden, waardoor het vliegtuig minder goed kan opstijgen, vliegen en landen. Vertrekken met ijs of sneeuw op de vleugels is dus gevaarlijk.
Natuurlijk is een vertraging irritant. Zeker in de wintermaanden, wanneer het ook wat kouder aan boord is, is een vertraging vervelend. Niemand wil met vertraging vertrekken. De crew niet en de passagiers niet. Maar de-icing en de daarbijbehorende vertraging is nodig om de vliegveiligheid te garanderen.
Wat gebeurt er met de-icing?
Een speciaal verwarmde de-icing vloeistof wordt op het vliegtuig gesproeid om ijs, sneeuw of rijp te smelten en te verwijderen. Deze methode noemen we de vloeibare methode. De-icing gebeurt kort voor vertrek. Want je wilt niet dat er tussentijds nog weer ijs- en sneeuwvorming op de vleugels of staartstuk komt. Zoals al gezegd kan dit gevaarlijke situaties veroorzaken tijdens het opstijgen, vliegen of landen.
Wie beslist of de-icing nodig is?
De piloten, in samenwerking met de grondpersoneel, beslissen of de-icing nodig is, afhankelijk van de weersomstandigheden en de conditie van het vliegtuig. Een vliegtuig mag alleen vertrekken als bestaand ijs, sneeuw of vorst van het vliegtuig is gehaald.
Vertraging vanwege de-icing
Oké, vertraging vanwege de-icing is vervelend. Maar wat is de-icing eigenlijk? De-icing is een cruciaal proces in de luchtvaart. Alleen door de-icing kan luchtvaartpersoneel ervoor zorgen dat vliegtuigen veilig kunnen opereren in barre winterse omstandigheden. Omdat er altijd meerdere vliegtuigen tegelijkertijd klaar staan om te vertrekken, moeten de de-icing teams flink aan de slag om elk toestel vrij te maken van ijs en sneeuw. Je begrijpt dat dit voor vertraging zorgt.
Compensatie bij de-icing en vertraging
De-icing is een veiligheidsmaatregel die nodig is om te voldoen aan de weersomstandigheden. Weersomstandigheden liggen buiten de controle van de luchtvaartmaatschappij. Daarom valt de-icing van sneeuw en ijs onder het kopje “buitengewone omstandigheid”. Bij buitengewone omstandigheden krijgt de passagier geen compensatie voor de vertraging.