Altijd al willen weten hoe een vliegschema voor Europese vluchten in elkaar steekt? En hoe het zit met de service op Europese vluchten? Ooit gehoord van een lay-over? Als cabin crew member maak jij korte vluchten en lange vluchten. De korte vluchten zijn veelal de Europese vluchten naar de Europese bestemmingen.
Blijven slapen op een bestemming
Bij sommige airlines vlieg je naar zowel Europese bestemmingen als verre bestemmingen. KLM, Transavia, TUI, Brussels Airlines en Corendon hebben een flink aantal Europese bestemmingen. Allemaal even bijzonder om aan te doen. Zeker als je pas begint als Cabin Crew Member is een Europese bestemming ook écht de moeite waard. Natuurlijk is het afhankelijk van de airline of je op een bestemming blijft slapen.
Een lay-over
Bij sommige airlines blijft de crew op de bestemming. Dit noemen we een lay-over. De crew overnacht in een hotel in het centrum van de stad of dichtbij de luchthaven. De volgende dag is er veelal tijd om de stad te bezoeken.
De service op Europese vluchten
De lange vluchten noemen we intercontinentale vluchten. De service op intercontinentale vluchten is een hele andere service dan op Europese vluchten. De tijd speelt hierin een grote rol. Op de lange vluchten naar de verre bestemmingen is er veel meer tijd voor bijvoorbeeld de maaltijdservice. Daarom serveert een luchtvaartmaatschappij wel warme maaltijden op verre vluchten en niet op korte vluchten. Er is namelijk veel minder tijd om warme maaltijden te serveren. De crew serveert daarom op vluchten binnen Europa een kleine snack of een broodje.
Een hele uitdaging
Voor een bemanning is een weekje Europa vliegen een hele uitdaging. Zij maken soms wel drie start- en landingen op één dag. Elke keer weer op tijd bij de gate staan is belangrijk. Een werkdag met Europese vluchten kan er dus zo uit zien: Amsterdam – London – Amsterdam – Parijs. De crew heeft de lay-over in dit geval in Parijs. De volgende ochtend vertrekt de crew weer voor een nieuwe dag met Europese vluchten.
Vanaf Brussel vliegen
Als je vanaf Brussel Airport zou vliegen, zou het schema er zo uit zien: Brussel – London – Brussel – Parijs. De crew overnacht in Parijs. Deze voorbeelden laten situaties zien waarbij de crew hele korte Europese vluchten maakt.
Langere Europese vluchten
Er zijn natuurlijk ook langere Europese vluchten. Je moet dan denken aan Amsterdam – Madrid. Deze vlucht duurt ongeveer 2,5 uur. Soms doet de crew één vlucht en overnacht vervolgens in Madrid. Dit heeft te maken met het tijdstip van vertrek en met de duur van de vlucht. Als de eerstvolgende vlucht pas de volgende dag weer uit Madrid vertrekt, slaapt de cabin crew in Madrid. Leuk, want zo kan je ook nog eens iets zien van de wereld!
Wil je ook werken als stewardess op de Europese vluchten? Groot gelijk! Want Europa is prachtig!